INFORMASJONSBROSJYRE 2009
- med serviceerklæring







SERVICEERKLÆRING

Regjeringen har som mål at etatene i statlig forvaltning skal lage serviceerklæringer, som går til de respektive brukere.

Garantikassens serviceerklæring er en beskrivelse av hva en bruker kan forvente seg ved henvendelse til vår virksomhet. Hensikten med serviceerklæringen er å skape tillit til Garantikassen som forvaltningsorgan, gjennom å gi våre brukere informasjon og skape riktige og realistiske forventninger.

Vi håper at denne serviceerklæringen på en konkret, kortfattet og forståelig måte gir informasjon om forhold som er sentrale for deg. For eksempel hva som er Garantikassens oppgaver, hvilke ordninger som administreres, hvilke rettigheter og plikter som er knyttet til de ordninger, hvilke innsyns- og klagemuligheter du har og hva som er saksbehandlingstidene for de ulike ordninger som er sentrale for deg.

Garantikassens hovedmål er å administrere de sosiale ordningene for fiskerne på en effektiv og rasjonell måte. Det er et krav fra vår side at alle som tar kontakt skal få god service fra saksbehandlere som kan sin oppgave og har god kompetanse på område.

Serviceerklæringen er integrert i vår informasjonsbrosjyre og inneholder en generell del – vår service. Saksbehandlingstider, klagemuligheter, osv. er beskrevet under den enkelte ordning.



Garantikassen på Internett
På vår internett-side vil du finne nyttig og oppdatert informasjon relatert til Garantikassens virksomhet. I tillegg vil det ligge lenker til andre organisajoner i næringen. Garantikassen ønsker også at siden skal fungere som en kanal mellom oss og våre brukere, hvor det etter hvert vil bli lagt ut tilbud til de fiskerne som velger å benytte våre Internett-tjenester. Mer om dette på side 5.

Vår internett-adresse er www.garantikassen.no
og vår e-postadresse er garanti@garantikassen.no



Jack Fredagsvik
Daglig leder
Arve Yttersian
Rådgiver







GARANTIKASSEN FOR FISKERE



Garantikassen for fiskere ble opprettet i 1980, og administrerer disse ordningene:
- Arbeidsledighetstrygd
- Garantilott
- Pensjonstrygden for fiskere
- Refusjon av CO2-avgift på mineralolje
- Forvaltning av likviditetsfondet for Pensjonstrygden for fiskere (sekretariats- og regnskapsførerfunksjon for Fondsstyret)

Administrasjonen holder til i Trondheim og har 13 ansatte.

Styret
Garantikassen ledes av et styre på 5 medlemmer valgt for en 4-årsperiode. 6 av medlemmene oppnevnes av Fiskeridepartementet (4 av disse etter forslag fra fiskernes fagorganisasjoner). 1 medlem oppnevnes etter forslag fra Sosial- og helsedepartementet, og 1 medlem oppnevnes av de ansatte.

I perioden 01.01.08 til 31.12.11 sitter følgende i styret:

Kari-Anne Opsal, Leder
Knut Werner Hansen, Norges Fiskarlag (Nestleder)
Arne Rigstad, Norsk Sjømannsforbund
Aasta Richter Eriksen, Sosial- og helsedepartementet
Hilde Andersen, Ansattes representant

Fiskeridepartementet og Sosial- og helsedepartementet v/ Rikstrygdeverket kan delta i styremøtene med en observatør hver.


Daglig leder, Jack Fredagsvik







Vår Service
Vårt hovedmål er ”god service til fiskerne.” I dette ligger at du skal oppleve å få god service og få riktig utbetaling til rett tid. Vi skal gi deg god informasjon og begrunne de avgjørelser vi tar, samt legge vekt på å bruke et enkelt og forståelig språk.

Nedenfor gjør vi rede for hvilken service du kan forvente i din kontakt med vårt kontor.

Åpningstid
Telefontid fra mandag til fredag kl 0900-14.30, åpningstid fra kl. 08.00 – 14.30. Etter stengetid kan du melde fra til oss på telefonsvarer, epost eller faks.

Telefonisk henvendelse
Du får raskt kontakt med oss, og du får snakke med en saksbehandler som kan hjelpe deg. Hvis vi ikke kan hjelpe deg med en gang, gjør vi avtale om å ringe deg tilbake.

Skriftlig henvendelse
Skriftlige henvendelser blir besvart innen en måned. Dersom det i enkelte perioder tar lengre tid, vil du få skriftlig meddelelse med opplysninger om når svar vil foreligge.

Søknad
Garantikassen gir informasjon om regelverket og de øvrige vilkår for å være berettiget til ytelser fra de ordningene som vi administrerer og om hvordan søknaden bli behandlet. Det er utarbeidet egne søknadsskjema for de ulike ordninger som fås ved henvendelse til Garantikassen, Rettledningstjenesten og fiskernes faglige organisasjoner. Skjemaene ligger også på vår internett-side garantikassen.no. Ved henvendelse til oss vil du få veiledning til utfylling av søknader. Se også våre løsninger via internett.

Saksbehandling
Saksbehandlerne i Garantikassen har ansvar for all saksbehandling innenfor sine bestemte geografiske områder. Dette innebærer at du har din egen saksbehandler som følger din sak fra den er mottatt og til den er ferdigbehandlet. Saksbehandlingstid blir opplyst under den enkelte ordning.

Vedtak
Når din søknad er ferdigbehandlet, vil du få skriftlig melding om resultatet. Blir søknaden avslått eller delvis innvilget skal vedtaket være særskilt begrunnet.

Klage
Informasjon om klageinstans, klagefrist osv. vil du finne beskrevet under de ulike ordningene.

Utbetaling av ytelser
Utbetalinger fra Garantikassen skjer fortrinnsvis til din bank- eller postgirokonto. På søknadsskjema må du gi melding om ditt kontonummer.

Våre forventninger til deg
Når du søker om ytelser, må du bruke de standardiserte søknadsskjemaer som er utarbeidet av Garantikassen. Du må selv framskaffe de nødvendige opplysninger som Garantikassen trenger for å behandle din søknad.

Meldeplikt
Mottar du ytelse, har du plikt til å melde fra til Garantikassen dersom det skjer endringer som kan ha betydning for saken. Dette kan for eksempel være trygdeytelser, andre inntekter osv.

Hvordan forbedre vår service
Vårt mål er å sikre en service du kan være tilfreds med, derfor er vi opptatt av å få kjennskap til hva du synes om vår service og hva du mener vi bør gjøre for å forbedre servicen. Tilbakemelding kan gis skriftlig, telefonisk og via e-post.

Garantikassen for fiskere på web (internett)!
www.garantikassen.no

Garantikassen for fiskere lanserte sin første interaktive tjeneste på internett den 1. juli 2001. Tilgjengelige tjenester pr. 1. mai 2002 er informasjon om opptjening i fiskerpensjon (med pensjonsberegning) og søknad om refusjon av avgift på mineralolje.

Fra 1. juli 2002 ble rutiner på arbeidsledighetstrygden lagt ut. Fra denne datoen kan du melde deg arbeidsledig via internett, registrere fortsatt ledighet ved å logge deg på ekstranettet hver 14. dag, melde fartøy med ansatte ledig og sende inn fellesmelding på mannskapet.

For å logge seg på ekstranettet, går man via hjemmesiden www.garantikassen.no. Her velges linken til Ekstranett og man benytter tilsendt brukernavn og passord for å få tilgang til tjenestene. Tilbudet om tilgang til Garantikassens ekstranett går til alle som står på blad B i fiskermanntallet, regnskapskontorer og rederier.

Hvis du ikke har fått tilsendt brukernavn og passord kan du ringe 73 54 56 50 eller sende mail til garanti@garnatikassen.no.


Pensjonstrygden for fiskere,
er en god ordning for deg som lever av havet.

Fiskerpensjonen utbetales som tillegg til arbeidsinntekten din fra du fyller 60 til du blir 67 år. Pensjonen er med andre ord et supplement som gjør det mulig å trappe ned aktiviteten fram til pensjonsalderen, om du ønsker det.

Medlemspremien
Trygdeplikten gjelder alle på blad B i fiskermanntallet. Premien fastsettes hvert år av Sosial- og helsedepartementet ved kongelig resolusjon og er på kr. 5192,- for år 2009, Dette beløpet vil øke i takt med folketrygdens grunnbeløp.

Medlemspremien til fiskerpensjonen fordeles på to årlige terminer, 1. januar - 30. juni og 1. juli - 31. desember. Ved manglende betaling vil det fra forfall påløpe renter og skyldig premie vil bli rettslig inndrevet.

Alle over 15 år med fiske eller fangst som hovednæring (heltidsarbeid i minst 20 uker i året) er pliktige medlemmer i pensjonstrygden for fiskere. Medlemspremien gjelder hele kalenderåret. Det vil si at hvis du betaler medlemspremien for hele året, får du godskrevet 52 pensjonsgivende uker.

Unntatt fra trygdeplikten
Fritak for medlemspremie har fiskere:
- f.o.m. fylte 61 år
- som er over 46 år uten medlemsskap i ordningen tidligere
- som avtjener militærtjeneste, som er under fiskerirelatert skolegang, som er lærlinger i fisker (dersom påbegynt foregående år eller tidligere)
- som har medlemsskap i annen pensjonsordning, for eksempel sjømannspensjon

Har du krav på fritak for medlemspremie, skal dette fremmes skriftlig til Garantikassen sammen med nødvendig dokumentasjon.

Du kan være frivillig medlem
- i de delene av året du ikke opparbeider rettigheter i pensjonstrygden for sjømenn eller andre pernsjonsordninger
- om du ikke fyller vilkårene for å stå på blad B pga. tillitsverv innen næringen

Opptjening og innbetalinger
For å få oversikt over opptjening og innbetalinger kan du via Garantikassens hjemmeside logge deg på ekstranettet ved hjelp av tilsendt brukernavn og passord. Her kan du sjekke opptjening og innbetalinger gjennom tidene. Her kan du også simulere hvor stor utbetalingen av fiskerpensjon blir den dagen du fyller 60 år.

Husk adressen til ekstranett:
www.garantikassen.no

Søknad
I god tid før du fyller 60 år vil du få tilsendt søknadsskjema fra oss med konkrete spørsmål som må besvares. I vedlegg til søknaden får du en oppstilling over opptjente pensjonsgivende uker.

Vilkår for å få fiskerpensjon
Du har rett til pensjon når du har fylt 60 år og har betalt premie i minst 750 uker (ca. 15 år). Etter 1560 uker (30 år) oppnår du maksimal opptjening. Se for øvrig egne avsnitt om samordning og bortfall av fiskerpensjon.

Beregning av fiskerpensjon
Fiskerpensjon beregnes etter antall uker opptjent i ordningen.
1560 uker opptjening gir maksimal pensjon. Maksimal pensjon pr år beregnes slik:
Grunnbeløpet i folketrygden (G) x 1.6 Pr. 1. mai 2008 utgjør grunnbeløpet kr. 70 256,- og dette gir en maksimal pensjon pr år på kr. 112 410.-

Har du mindre enn 1560 uker opptjening, blir fiskerpensjon redusert forholdsmessig. F.eks gir 750 uker opptjening halv fiskerpensjon.

Grunnbeløpet i folketrygden reguleres årlig og dette betyr at fiskerpensjon økes i takt med folketrygdens grunnbeløp.

Er du barneforsørger får du i tillegg for hvert barn under 18 år.

Fiskerpenjon utbetales månedsvis.

Samordning
Siden pensjonstrygden for fiskere er en offentlig pensjonsordning, må fiskerpensjon samordnes med andre pensjons- og trygdeytelser som man har rett til. Det kan blant annet nevnes uførepensjon, rehabiliteringspenger, attføringspenger, avtalefestet pensjon og sjømannspensjon.

Mottar du redusert ytelse gjennom folketrygden, for eksempel 50% uføretrygd, reduseres fiskerpensjon tilsvarende.

Bortfall av fiskerpensjon
Mottar du 100 % ytelse gjennom folketrygden, for eksempel uføretrygd, faller fiskerpensjon bort.

Refusjon
Har du mindre enn 750 uker opptjening når du fyller 60 år, får du refundert det innbetalte beløpet minus premien for de 75 første ukene. Refusjon gis ikke ved 100 % uførhet.

Saksbehandlingstid
Alle innvilgede pensjoner skal utbetales til riktig tid, dvs. måneden etter at man fyller 60 år. Refusjoner av innbetalt medlemspremie vil bli utbetalt innen 6 uker.

Trygderetten er klageinstans for ordningen. Klagen sendes Garantikassen. Ved avslag er klagefristen 6 uker. Garantikassen vil forberede saken innen 4 uker og oversende den til Trygderetten.

Innsynsretten er regulert i Forvaltningsloven.




A-trygdeordningen,
gir deg i gitte situasjoner økonomisk kompensasjon når fartøyet settes ut av drift, når du blir oppsagt eller ledig av andre grunner. Dagbeløpet utgjør i år 2009 kr. 360,-

For de første 26 ukene du går ledig utbetales et forsørgertillegg på kr. 15,- pr. dag for hvert barn under 18 år. F.o.m. 27. ledighetsuke er forsørgertillegget kr. 23,- pr. dag.

Ordningen gjelder for deg hvis:
- du er arbeidsfør
- du står opppført på blad B i fiskermantallet eller fyller betingelsene for opptak
- du ikke mottar over 60% ytelser fra folketrygden
- fartøyet er minst 6 meter langt (lengste lengde)

For deg som er tilknyttet fartøy:
Båteier/høvedsmann er ansvarlig for å søke om a-trygd når fartøyet er satt ut av drift på grunn av
- havari
- forlis
- sykdom blant mannskapet
- -ekstraordinære ishindringer
- mannskapsmangel (behov for mer mannskap må være meldt til arbeidskontoret)
- streik eller lockout i mottak-/foredlingssektoren
- uforutsett forlenget verkstedopphold
- at Skipskontrollen eller Kontrollverket uforutsett tar fartøyet ut av fiske
I disse tilfellene skal skjemaet “Fellesmelding” benyttes.

For deg som ikke er tilknyttet fartøy:
Du søker selv om a-trygd ved
- skriftlig oppsigelse
- oppsigelse pga. stopp i fisket ved reguleringer, sesong avslutning, leveringsvansker eller ulønnsomt fiske (rett til a-trygd etter en karenstid på 4 uker fra søknadstidspunktet )
- ledighet etter militærtjeneste
- ledighet etter sykdom
- ledighet etter salg/kondemnering av fartøy
- ledighet av egen skyld (karenstid på 8 uker)

I disse tilfellene skal skjemaet ” Egenmelding ” benyttes.

Meld fra med en gang du blir ledig!
Du har som hovedregel rett til a-trygd fra 4. ledighetsdag (karenstid på 3 dager regnet fra den dagen du melder fra). Du kan varsle enten pr. telefon (da har du 14 dager frist til å sende skriftlig søknad) eller skriftlig (søknaden gjelder fra poststemplet dato).

Garantikassen har lagt ut nye løsninger på web den 1. juli 2002. Det er mulig å melde seg ledig via vår hjemmeside og ekstranettet. Det er også mulig å melde fra om fortsatt ledighet, se på tidligere utbetalinger og tidligere søknader. For å få tilgang til løsningene må tilsendt brukernavn og passord benyttes.

Husk adressen til vår hjemmeside
www.garantikassen.no


Utfylling av skjema
Pass på at alle opplysninger blir med, og at grunnen til ledigheten blir dokumentert.

Utbetaling
A-trygden utbetales for 6 dager pr. uke. Av A-trygden trekkes det skatt. Ved utbetaling får du tilsendt to likelydende brev (Returmelding), hvor det bl.a. opplyses hvilken periode du har fått a-trygd for. Er du fortsatt ledig, må du fylle ut og sende tilbake det ene brevet til Garantikassen innen 14 dager.

Saksbehandlingstid
Hvis søknaden er riktig utfylt og nødvendig dokumentasjon er vedlagt, vil saken din være ferdigbehandlet innen 22 dager. Saker med korrespondanse vil ha noe lenger saksbehandlingstid.



Fiskeridepartementet er klageinstans for ordningen. Klagen sendes Garantikassen. Ved avslag er klagefristen to måneder. Når Garantikassen mottar din klage vil du bli skriftlig orientert om hvilken dato din sak blir behandlet. Alle klager blir behandlet innen 7 uker.

Din innsynsrett er regulert i Forvaltningsloven.



Garantiordningen,
Formålet med ordningen er at du skal være sikret en minsteinntekt når du driver fiske.

For år 2008 er ukebeløpet fastsatt til kr. 2.200,- med en egengaranti på 13 uker.




Garantiperioder
Året er inndelt i 2 garantiperioder, og du kan søke om garantilott etter hver periode.

Garantiperioder Søknadsfrist
02.01 – 30.06 31.08
01.07 – 23.12 28.02

Dersom søknadsfristen ikke kan overholdes, kan du søke om utsettelse for innsending av søknad, telefonisk eller skriftlig, innen utløpet av søknadsfristen.

Ordningen gjelder
- når fartøyet er i aktivt drift
- ved ulønnsomt fiske
- i reguleringsperioder
- i tidsrom med leveringsvansker
- i tidsrom mellom turer/sesonger (også i forbindelse med vanlig vedlikehold av fartøy og utstyr)
- ved friturer

Du er omfattet av garantiordningen når
- fiske er drevet effektivt og rasjonelt, så langt vær- og leveringsforhold gjør det mulig samt reguleringstiltak
- fartøyet er innmeldt til merkeregisteret og er minst 6 meter langt (lengste lengde)
- båteier/høvedsmann/mannskap står oppført på blad B i fiskermantallet, eller oppfyller betingelsene for opptak
- fangsten er omsatt gjennom lovbeskyttet salgslag, kjøper godkjent av salgslag, eller med dispensasjon fra salgslag
- det drives fiske i fjerne farvann, og det svares produktavgift av fangsten
- du ikke mottar mer enn 60% av trygdeytelser

Differensiert garantilott
Med virkning fra og med år 2000 er det innført differensiert garantilott. Det kan medføre at du får beregnet garantilott etter et redusert ukebeløp avhengig av hvor mye garantilott du har fått utbetalt i de tre siste år målt opp mot maksimal garantilott for samme periode.

Viktige punkter
Dersom du ikke har drevet fiske i hele garantiperioden, må dette opplyses. Ved lavt driftsresultat legger du ved en fyldig redegjørelse vedrørende driften samt kopi av leveringssedler.

Andre inntekter i søknadsperioden
Er inntekten tidsbestemt, oppgi start- og sluttdato. Tilfeldig arbeid skal oppgis med beregnet antall dager.

Vær nøye når du fyller ut søknadsskjemaet!
Da går saksbehandlingen raskere.

Utbetaling
Garantilott utbetales til båteier eller den som har ansvaret for oppgjør med mannskapet. Denne må påse at hver enkelt får garantilotten utbetalt, og at kvittering for korrekt utbetaling sendes Garantikassen.

Oppgjørsavregning sendes også tillitsmann til orientering.

Saksbehandlingstid
Hvis søknaden er riktig utfylt og nødvendige dokumentasjoner er vedlagt vil saken din være ferdigbehandlet innen 25 dager. Saker med korrespondanse vil ha noe lenger saksbehandlingstid.

Fiskeridirektoratet er klageinstans for ordningen. Klagen sendes Garantikassen. Ved avslag er klagefristen to måneder. Når Garantikassen mottar din klage vil du bli skriftlig orientert om hvilken dato din sak blir behandlet. Alle klager blir behandlet innen 7 uker.

Din innsynsrett er regulert i Forvaltningsloven..




Avgiftsrefusjon
Fiskeflåten er unntatt fra bestemmelsen om CO2-avgift på mineralolje. Innbetalt avgift for år 2008 refunderes med 139,5 øre pr. liter ( grunnavgiften utgjør 84,5 øre og CO2-avgiften 55 øre ). Det utbetales en rentekompensasjon på 2,1 % på refusjonsbeløpet.

Innbetalt avgift for 2009 refunderes slik: grunnavgift på 87 øre og CO2-avgift på 57 øre.

Refusjonsordningen gjelder også utenlandske fiskefartøy som bunkrer i Norge og fisker i norsk sone.

Mineralolje = diesel og solar
Bensin og smøreolje omfattes ikke av ordningen.

Du er berettiget til refusjon når
- båten er innført i merkeregisteret, og
- du som båteier eller høvedsmann står i fiskermanntallet (blad A/B) eller fyller betingelsene for opptak

Søknad
Du kan søke refusjon av innbetalt avgift 12 ganger pr. kalenderår. Søknaden sendes Garantikassen på skjema som du får tilsendt. Søknadsfristen er 28. februar året etter bunkringsåret. Om nødvendig, kan du søke om utsettelse for innsending av søknad - telefonisk eller skriftlig - innen utløpet av søknadsfristen.

Saksbehandlingstid
Hvis søknaden er riktig utfylt og nødvendig dokumentasjoner er vedlagt vil saken din være ferdigbehandlet innen 22 dager. Saker med korrespondanse vil ha noe lenger saksbehandlingstid.

Toll- og avgiftsdirektoratet er klageinstans for ordningen. Klagen sendes Garantikassen. Ved avslag er klagefristen to måneder. Når Garantikassen mottar din klage vil du bli skriftlig orientert om hvilken dato din sak blir behandlet. Alle klager blir behandlet innen 7 uker.

Din innsynsrett er regulert i Forvaltningsloven.